Dbajte o svoje srdce

Dodržujte zásady pestrej vyváženej stravy a zdravého životného štýlu. Tým pomôžete udržiavať svoje srdce zdravé.

Základom pestrej vyváženej stravy by malo byť uprednostňovanie „dobrých“ rastlinných tukov a olejov a kvalitných výrobkoch z nich vyrobených s vysokým obsahom polynenasýtených mastných kyselín a tiež ovocia, zeleniny, celozrnných obilnín a strukovín. K uprednostňovaným zdrojom tukov patria repkový, slnečnicový a olivový olej a produkty z nich vyrobené a tiež ryby. Hydinové mäso má vhodnejšie zloženie tukov ako hovädzie alebo bravčové. Mliečne výrobky s vyšším obsahom tuku by ste mali konzumovať len v obmedzenom množstve.

Na udržanie normálnej hladiny cholesterolu treba znížiť príjem nasýtených mastných kyselín pod 10 % z celkového denného príjmu energie a trans mastných kyselín pod 1 %. Ich nadbytočný príjem zvyšuje hladinu cholesterolu v krvi, a tým aj riziko vzniku kardiovaskulárnych ochorení. Svojmu telu, naopak, prospejete, keď zvýšite príjem nenasýtených (mononenasýtených a polynenasýtených) mastných kyselín, ktoré ako súčasť pestrej vyváženej stravy pri zdravom životnom štýle prispievajú k udržaniu normálnej hladiny cholesterolu v krvi.

Denný príjem cholesterolu by nemal byť vyšší ako 300 mg. Jeho bohatým zdrojom sú predovšetkým vnútornosti, maslo, vajíčka, smotana a syry s vysokým podielom tuku. Oproti tomu nízky obsah cholesterolu majú nízkotučné mliečne výrobky, treska alebo kuracie mäso. Odporúča sa tiež znížiť príjem živočíšnych tukov a nahradiť ich rastlinnými tukmi.

Pozrite sa, ako hladinu cholesterolu znížiť.