Vysoký cholesterol neznamená koniec sveta

Spôsobov, ako znížiť hladinu cholesterolu, je našťastie veľa. Základom je, samozrejme, zdravý životný štýl a pestrá vyvážená strava.  Prvým krokom by malo byť nahradenie tukov s vysokým podielom nasýtených mastných kyselín „dobrými“ tukmi s vysokým podielom nenasýtených mastných kyselín. Znížiť cholesterol vám pomôže aj Flora ProActiv, ktorá obsahuje aktívnu zložku – rastlinné steroly.

Flora ProActiv obsahuje pridané rastlinné steroly, o ktorých bolo klinicky preukázané, že pri konzumácii 1,5-2,4 g rastlinných sterolov denne, výrazne znižujú hladinu cholesterolu v krvi o 7-10% počas 2-3 týždňov a je vhodnou súčasťou pestrej vyváženej stravy pri zdravom životnom štýle, ku ktorému patrí pravidelná konzumácia ovocia a zeleniny, ktorá napomáha zachovať hladinu karotenoidov. Odporúčané denné množstvo Flora ProActiv sú 3 porcie (30 g), ktoré obsahujú požadované denné množstvo rastlinných sterolov na dosiahnutie ich priaznivého účinku.

Rastlinné steroly sú látky prírodného pôvodu, ktoré majú v rastlinách podobnú funkciu ako cholesterol u ľudí – udržiavajú štruktúru a funkciu bunkových membrán. Vyskytujú sa prirodzene v malých množstvách v rastlinných olejoch, orechoch, semienkach, obilninách, ovocí, zelenine a v koncentrovanom množstve v obohatených výrobkoch. Fungujú tak, že čiastočne blokujú vstrebávanie cholesterolu v črevách. Znižuje sa tým jeho množstvo, ktoré preniká do krvného obehu, a teda aj hladina „zlého“ LDL cholesterolu.

Ako predchádzať vysokej hladine cholesterolu?

Vyhýbajte sa mastnému mäsu a vyberajte si len to chudé. Veľké množstvo „zlých“ tukov je tiež v údeninách a v cukrovinkách. Nahraďte tuky s vysokým obsahom nasýtených mastných kyselín „dobrými“ tukmi s vysokým obsahom nenasýtených mastných kyselín. Predovšetkým omega 3 polynenasýtené mastné kyseliny, ktoré sa vyskytujú v rybách, majú pozitívny prínos pre ľudské zdravie. Rybu, najmä mastnú, by ste si mali dať najlepšie 2x týždenne.

Svetlé pečivo vymeňte za celozrnné a namiesto masla používajte kvalitné rastlinné tukové nátierky a margaríny, ktoré obsahujú omega 3 a omega 6 mastné kyseliny. Niektoré sú tiež obohatené o rastlinné steroly. Prípadne siahnite po čerstvom nízkotučnom syre.

Vyberajte si celozrnné výrobky (chlieb, pečivo, cestoviny), uprednostňujte ryžu natural.

Jedzte dostatočné množstvo ovocia a zeleniny, denne v piatich porciách 200 g ovocia a 400 g zeleniny.

Zaraďte do jedálneho lístka fazuľu, hrach a šošovicu.

Je dokázané, že hladinu cholesterolu priaznivo ovplyvňujú aj orechy. Sú síce mastné, ale obsahujú nenasýtené mastné kyseliny. Zabudnite však na slané arašidy, pretože obsahujú veľké množstvo soli. Skvelé sú nelúpané mandle, zjedzte ich denne 25 gramov.

Do raňajkových vločiek alebo do akéhokoľvek denného jedla pridajte dve lyžičky drvených ľanových semienok. Okrem vysokého obsahu vlákniny z nich získate potrebné omega 3 nenasýtené mastné kyseliny.

Nezabúdajte však, že semienka a orechy sú veľmi mastné. Ak pozabudnete na dostatočný pohyb (aspoň 30 minút denne), začnete priberať. A obezita je ďalším rizikovým faktorom vzniku ochorení srdca a ciev.

Dôležitý je tiež správny pitný režim. Pite hlavne vodu a nesladený čaj.